Isnin, 28 Februari 2011

BAB: IMAN hadith no. 36

عَنْ عَائِشَةَ ، " أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ دَخَلَ عَلَيْهَا وَعِنْدَهَا امْرَأَةٌ ، قَالَ : مَنْ هَذِهِ ؟ قَالَتْ : فُلَانَةُ تَذْكُرُ مِنْ صَلَاتِهَا ، قَالَ : مَهْ عَلَيْكُمْ بِمَا تُطِيقُونَ ، فَوَاللَّهِ لَا يَمَلُّ اللَّهُ حَتَّى تَمَلُّوا ، وَكَانَ أَحَبَّ الدِّينِ إِلَيْهِ مَا دَامَ عَلَيْهِ صَاحِبُهُ


Daripada Aishah RA, katanya Rasulullah sollallahu alaihi wasallam telah datang kepadanya dan ketika itu ada seorang wanita di sisi Aisyah. Lantas Rasulullah sollallahu alaihi wasallam bertanya:

(( Siapakah wanita ini? ))

Jawab Aishah, "inilah si fulanah." Sambil Aishah menceritakan tentang perihal solat wanita itu (dia terlalu rajin menunaikan solat dan adakala sehingga melampaui kemampuannya). Sabda Nabi sollallahu alaihi wasallam:

((Janganlah begitu! Kerjakanlah amalan sebagaimana yang kamu mampu, (dan janganlah sehingga menyusahkan diri kamu). Demi Allah, Dia tidak akan bosan (memberi pahala) sehinggalah kamu sendiri yang bosan (dalam melakukan ibadat akibat terlalu memberat-beratkannya). Sesungguhnya agama (amalan) yang paling dicintai Allah adalah yang dilakukan dengan berterusan dan istiqamah (meski ia amalan yang kecil).

Tiada ulasan:

Catat Komen