Rabu, 23 Februari 2011

BAB: IMAN hadith no. 30

عن أَبَي هُرَيْرَة ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، قَالَ : " انْتَدَبَ اللَّهُ لِمَنْ خَرَجَ فِي سَبِيلِهِ لَا يُخْرِجُهُ إِلَّا إِيمَانٌ بِي وَتَصْدِيقٌ بِرُسُلِي ، أَنْ أُرْجِعَهُ بِمَا نَالَ مِنْ أَجْرٍ أَوْ غَنِيمَةٍ أَوْ أُدْخِلَهُ الْجَنَّةَ ، وَلَوْلَا أَنْ أَشُقَّ عَلَى أُمَّتِي مَا قَعَدْتُ خَلْفَ سَرِيَّةٍ ، وَلَوَدِدْتُ أَنِّي أُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ، ثُمَّ أُحْيَا ، ثُمَّ أُقْتَلُ ، ثُمَّ أُحْيَا ، ثُمَّ أُقْتَلُ


Daripada Abu Hurayrah RA katanya, Rasulullah sollallahu alaihi wasallam bersabda:

(( Barangsiapa yang keluar berperang di jalan Allah, semata-mata kerana dia beriman kepadaku dan demi membenarkan kerasulanku, maka Allah akan memberinya ganjaran samada harta rampasan perang (seandainya dia hidup), atau dimasukkan ke syurga (seandainya dia syahid). Sungguh, andaikata aku tidak menyusahkan umatku, sudah pasti aku akan menyertai setiap peperangan (kerana terdapat peperangan yang Rasulullah tidak sertai yang dalam bahasa Arab disebut sebagai sariyyah). Aku sangat teringin untuk terbunuh di jalan Allah, kemudian aku dihidupkan semula, kemudian aku terbunuh, kemudian dihidupkan kembali, dan kemudian terbunuh lagi. ))


Tiada ulasan:

Catat Ulasan