Jumaat, 4 Mac 2011

BAB: IMAN hadith no. 41

عن عُبَادَة بْنُ الصَّامِتِ ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَرَجَ يُخْبِرُ بِلَيْلَةِ الْقَدْرِ ، فَتَلَاحَى رَجُلَانِ مِنَ الْمُسْلِمِينَ ، فَقَالَ : إِنِّي خَرَجْتُ لِأُخْبِرَكُمْ بِلَيْلَةِ الْقَدْرِ ، وَإِنَّهُ تَلَاحَى فُلَانٌ وَفُلَانٌ ، فَرُفِعَتْ وَعَسَى أَنْ يَكُونَ خَيْرًا لَكُمُ ، الْتَمِسُوهَا فِي السَّبْعِ وَالتِّسْعِ وَالْخَمْس


Daripada 'Ubadah bin As Samit RA, katanya: Rasulullah sollallahu alaihi wasallam telah keluar untuk mengkhabarkan kepada para sahabat tentang malam al-Qadar. Dalam perjalanannya, baginda terserempak dengan dua orang Muslim yang sedang bertengkar. (Ketika bertemu sahabat), maka Nabi sollallahu alaihi wasallam bersabda:

(( Sesungguhnya aku telah keluar dari rumah untuk mengkhabarkan kepada kalian tentang waktu malam al-Qadar, tetapi kebetulan dalam perjalananku, aku telah terserempak dengan dua orang yang sedang bertengkar, lantas aku jadi lupa (tentang waktu yang tepat bagi malam al-Qadar). Mudah-mudahan kelupaan aku ini berguna untuk kalian. (Sebagai dorongan kepada umatnya untuk mencari al-Qadar pada setiap 10 malam terakhir). Carilah malam tersebut pada malam ketujuh, kesembilan dan kelima (pada 10 malam terakhir dalam bulan Ramadhan). ))


Tiada ulasan:

Catat Ulasan